Na co dát pozor když zaměstnáváte pracovníky ze třetích zemí?

Nedostatek pracovní síly, problémy s nalezením ochotných a šikovných zaměstnanců. To jsou problémy, se kterými se dnes potýká mnoho zaměstnavatelů. Když nenajdou pracovníky v Česku, hledají je v zemích EU nebo někdy až dále. Jaké nástrahy čekají podniky, které zaměstnají pracovníky ze třetích zemích?  

Realita pracovního trhu v Česku se momentálně líbí hlavně zaměstnancům – dosahuje rekordních 2,9 %. Nemusí tak mít strach, protože zaměstnavatelé si je hýčkají. Na jedno volné pracovní místo totiž momentálně připadá 0,7 člověka. Naskýtá se tak otázka, jak podnikatelé najdou nové zaměstnance třeba do výroby. Odpovědí je pracovní síla ze zahraničí. Ani tam to však není tak růžové, jak předtím.

Naši zaměstnavatelé rádi najímají polskou pracovní sílu. Polští pracovníci jsou totiž blízko, velmi lehce překonávají jazykové bariéry, jsou spolehliví a přizpůsobiví. Jenomže ani těch už není tolik, na kolik byli čeští podnikatelé zvyklí. Často se tedy obrací na pracovní agentury, které jim zprostředkují zaměstnance z Ukrajiny, Srbska, Mongolska nebo třeba z Filipín. Takové rozhodnutí však občas přináší i několik problémů.

Proces někdy trvá déle, než byste čekali

Nábor zaměstnanců ze zemí mimo Evropu někdy může trvat i celé měsíce. Prvním krokem je samotné vyhledání potenciálních zaměstnanců. Pokud v této oblasti nespolupracujete s licencovanou agenturou, měli byste si dát pozor na podezřelá doporučení a spoléhat raději na osobní pohovory. Zde začíná administrativní kolečko, při kterém musíte oznámit volnou pracovní pozici úřadu práce. Ten provede 30-denní test trhu práce a počká, zda se na tuto pozici nenahlásí někdo z databáze. Poté dostáváte oprávnění najmout zahraničního pracovníka. Dalších 60 dnů běží lhůta pro vyřízení žádosti o zaměstnaneckou kartu, týden až dva si počkáte na převzetí vstupního víza a pak na odevzdání biometrických údajů úřadům. Až poté nastává první den v práci.

Smlouvu nepodceňujte

Pozor si dávejte také na to, jakou smlouvu uzavíráte se zahraničním pracovníkem. Zaměstnaneckou kartu totiž nezíská díky dohodě o provedení práce, ale pouze se zaměstnaneckou pracovní smlouvou nebo dohodou o pracovní činnosti. Zaměstnanec by podle ní měl odpracovat alespoň 15 hodin týdně a pobírat při tom alespoň minimální smlouvu.

Jak je to s daňovou povinností

Zvážit byste měli i daňovou administrativu. Podniky zaměstnávající cizince totiž musí podávat hlášení nebo potvrzení o zdanění pro účely zahraničních daňových správ. Musí také dohlédnout na to, zda je pracovník českým rezidentem či nikoliv. Nerezident, tedy pracovník, který na území Česka nemá bydliště nebo jeho délka pobytu nepřekročí 183 dnů, přiznává pouze příjmy získané na území ČR. Na druhou stranu rezidenti daní veškeré své příjmy české daňové správě.

Správná personální agentura vám vše usnadní

Personální agentura Hebl pro své klienty vyřizuje celý proces – od bezproblémového vyhledání správného uchazeče díky licencím v místě náboru přes legislativní záležitosti, podrobné vysvětlování nabídek pracovníkům a jejich příjezd až po veškerou komunikaci se zaměstnanci ale také s klienty.